vineri, 2 februarie 2018

De ce nu suntem vazuti in trafic?

   Aceasta intrebare este pusa de motociclistii din toata lumea imediat ce ajung in trafic. Care este cauza si cine este de vina? Aici o sa incerc sa raspund eu din ambele perspective: de motociclist si de conducator auto.
    Ca motociclist e usor sa crezi ca celor din masini nu le pasa de viata ta si ca nu se deranjeaza sa iti acorde prioritate. Este si mai frustant cand vezi ca soferul se uita la tine si totusi se baga in fata ta! O face cu intentie sau nu? Cand conduc masina ma asigur de fiecare data, insa am constatat ca o singura privire nu este niciodata de ajuns. Datorita stiintei s-a observat un fenomen ciudat in care creierul elimina imaginile difuze din realitatea vizuala.
   Un simplu test in fata oglinzii este suficient pentru a observa cum functioneaza creierul nostru. Folosind ambii ochi incercam sa privim doar unul din ei, iar apoi mutam privirea spre celalalt ochi. In ciuda faptului ca miscam ochii pentru a schimba locul pe care il privim, nu o sa observam niciodata miscarea ochilor! Aceasta miscare a ochilor este cea mai rapida miscare facuta de corpul uman si are numele de sacada. Imaginile inregistrate pe retina in timpul sacadelor sunt considerate neclare si difuze, astfel incat creierul elimina aceasta imagine si o inlocuieste cu o amintire recenta. Acest fenomen se numeste "mascare a sacadelor" si a fost descoperit in 1898.
   Cum putem trece de aceasta limitare a noastra? Ca sofer trebuie sa privesti atent si mai mult pana cand ochii tai vad clar toata imaginea, astfel incat creierul tau nu iti va juca feste. Ce poti face ca motociclist? Trebuie sa te gandesti ca nu vei fi observat si sa previi un eveniment neplacut. Aici intervine si viteza motocicletei. Cu cat este viteza mai mare, cu atat sansele sa te observe ceilalti participanti din trafic scad. Deasemenea in anumite conditii o motocicleta si un echipament negru sunt foarte greu de sesizat si fara acest fenomen de "mascare a sacadelor". Din experienta mea, am constatat de cand mi-am cumparat geaca de culoare verde neon ca am parte mult mai rar de evenimente neplacute si ca mi se acorda mai des prioritate. Recomand sa aveti un element din echipament( casca sau geaca) colorat cat sa atraga atentia cat mai usor.
   In acest articol nu am facut nicio referire la soferii care te vad si care totusi decid sa isi incerce norocul. Pentru ei o sa fac special un alt articol :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu