sâmbătă, 10 februarie 2018

Motocicleta care a schimbat regulile

   
   Anii '80 au fost anii de glorie pentru cei pasionati de viteza. Marii producatori moto nu au luat in considerare costurile si au inceput o competitie acerba pentru cea mai puternica si mai rapida motocicleta.
   La sfarsitul anilor '90 Honda CBR1100XX era cea mai rapida motocicleta de strada produsa si lumea nu-si putea imagina ca cineva o va detrona curand. Lovitura a venit din partea Suzuki in 1999 cu noul GSX1300R Hayabusa, care depasea recordul celor de la Honda cu mai mult de 20 de kilometri pe ora. Asta si faptul ca trecea de bariera de 300 km la ora a produs o intreaga senzatie, ce a ingrijorat autoritatile din Europa. Producatorii europeni si japonezi au fost nevoiti sa faca un acord intre gentlemani ca sa limiteze viteza maxima a viitoarelor motociclete la 300 de km/h. Acest acord secret a fost pus in practica in anii 2000, iar din aceasta cauza, modelele de Hayabusa din 1999 ce nu au apucat sa fie limitate electronic au ajuns sa fie foarte apreciate de colectionari.
   Hayabusa (隼) inseamna in japoneza "soim calator" si este una din cele mai rapide pasari, reusind sa ajunga la viteza de 325 de km/h, la fel ca si motocicleta. Totul a fost posibil datorita unui motor de 1,299 cmc cu 4 cilindrii in linie ce dezvolta 173 de cp. Motorul a fost atat de reusit incat a ajuns sa fie folosit la masini de curse si chiar si la avioane. Designul controversat este dispretuit de multe persoane si in zilele noastre, insa a fost revolutionar din punct de vedere al aerodinamicii. Cei de la Suzuki au facut o treaba atat de buna incat motocicleta a ramas neschimbata pana in 2007.
   Desi au trecut aproape doua decenii de cand a fost lansat acest model, iar italienii de la Ducati si de la MV Agusta au hotarat sa rupa acordul , Hayabusa nu si-a pierdut niciodata coroana. Nu mai este cea mai rapida motocicleta din lume, nu este nici cea mai frumoasa, insa reprezinta un simbol si va ramane pentru mult timp asa. Cei de la Kawasaki au lansat in 2014 H2 si H2R (care prinde 400 de km/h), insa niciunul din aceste modele nu a reusit sa schimbe asa de mult lumea motociclismului.
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu